tisdag 12 maj 2009

Paradoxal rasist…

hitler1 Jag tror att jag är rasist. Funderar på det ibland. Men det är när händelser, som det som hänt RFSL:s ordförande Sören Juvas, inträffar som jag verkligen funderar på det.

Jag läser DN:s och SvD:s nyhetsrapportering på nätet. Man skulle nu kunna ge sig in i en diskussion om källkritik och vad som “egentligen” har hänt och så vidare. Det tänker jag inte göra utan jag sväljer utan att blinka det som Ulrika Westerlund, vice förbundsordförande för RFSL säger till DN. Nämligen att de misstänker att polisen, eller personer som informerats av polisen om Juvas läggning, ligger bakom misshandeln.

Begrepp som “människors lika värde” och “likhet inför lagen” med flera, bubblar upp till ytan inom mig och öppnar adrenalinkanalerna och en liten, jämn ström rinner ut i kroppen. Längst ned efter artiklarna om Juvas finns det en liten klickbar rubrik som heter “BLOGGAT OM ARTIKELN”. Här hittar jag länken som definitivt får mina adrenalinfördämningar att rämna totalt: “Ojdå, vad synd det är om Sören Stören”.

Länken för mig till en blogg som heter Muhammedbilder & Co. En för mig skrämmande uppvisning i homofoba, invandrarfientliga och islamofoba åsikter. Jag tänker inte gå in på vad som skrivs på denna sida, den hugade får själv leta upp sidan och ta reda på vad som står där. Men det är här, när jag läser dessa texter, som min rasism slår till. Jag känner att jag anser att dessa människor är lägre stående individer. Jag äcklas av deras åsikter och jag blir rent ut sagt förbannad att de över huvud taget existerar.

När den första upprördheten har lagt sig inser jag min paradoxala hållning till dessa individer och deras åsikter. Att vara för åsiktsfrihet är att vara för att alla åsikter ska få finnas, även de man inte håller med. Denna del har jag ganska lätt att ta till mig och inse att det är rätt. Att anse att alla människor har lika värde, innebär att tycka att alla har lika värde. Den delen har jag desto svårare med. Jag tycker att människor som inte tycker att alla har lika värde, som tycker att “avvikare” får skylla sig själva – det vill säga rasister - inte har samma värde som andra människor. Det vill säga, jag är också en rasist.

stonewall25 Men jag är ju bättre, försöker jag. Jag tycker ju att alla människor är lika mycket värda. Fast då inte rasister som tycker att... Fan också!

Finns det inte ett avsnitt i Nya testamentet som handlar om att vända andra kinden till? Borde kanske läsa på lite om det...

UPDATE: Länken till bloggen har tagits bort både från DN:s och SvD:s hemsidor.

3 kommentarer:

Ninde sa...

Förstår hur du menar. Det är väl lite av demokratins paradox. Att vara en demokrati kräver också av oss att vi måste tolerera även de vars åsikter är fjärran från demokratiska, så länge de inte bryter emot någon lag.

Däremot tycker jag inte man ska devalvera begrepp som rasism. Det är för mig att göra åtskillnad pga ras och inte åsikt eller religion.

För övrigt anser jag att det bara meningsfullt att dela upp människor i två kategorier. Idioter och icke idioter. Oavsett läggning och härkomst...;)

Verbal Kint sa...

"...meningsfullt att dela upp människor i två kategorier. Idioter och icke idioter."Det känns betydligt mer fruktsamt att göra så. ;)

Nej, man ska inte devalvera begrepp som rasism. Helt riktigt.

Omar Kalb sa...

Bra att du kan erkänna att du är rasist.
Folk med dina åsikter sympatiserar ofta med AFA. Skillnaden mellan dig och dom är att de väljer att förverkliga sina åsikter.
Folk som har liknande åsikter som jag kryllar det av på internet. När det gäller islamofobi är det väldigt många som har samma åsikter som jag.
Jag är varken främlingsfientlig och hatisk emot muslimer. Men jag ser hur negativt invandringen och islam påverkar sverige. Även hur homosexuella liv och lustar påverkar negativt. Varför är det så många homofober tro?
Själv skriver du om min blogg Muhammedbilder & co.